Datacollect voor KAF Almere

Voor Kunstlinie Almere Flevoland gingen we aan de slag om meer te weten te komen over de doelgroep en het verzamelen van data.

17 Sep 2016

Leestijd 2 minutes

Kaftival

Om de jongeren van Almere en omstreken te laten ontdekken wie Kunstlinie Almere Flevoland (KAF) is en wat het in huis heeft, organiseerde KAF een festival genaamd KAFTIVAL. Kort samengevat: Vette shows, te gekke kunst, live artiesten, DJ's en meer. Entree is gratis maar inschrijven is verplicht. Voor KAF een mooie gelegenheid om meer te weten te komen over de jongeren die zich inschrijven. Hogans Agency nam de realisatie van de datacollect applicatie op zich en werkte samen met 24k Agency (content en promotie) aan de ontwikkeling van kaftival.nl

Datacollect

Voor het verzamelen van de gegevens van de inschrijvers is een datacollect-applicatie ontwikkeld. Deze app verzamelt de gegevens van de inschrijvers en zorgt dat deze dagelijks in spreadsheet-formaat (.csv) aangeleverd wordt aan 24K Agency. De verzamelde data geeft niet alleen een overzicht van het aantal inschrijvingen maar ook de gemiddelde leeftijd, geslacht en woonplaats. Ook kunnen deze gegeven in te toekomst gebruik worden voor gerichte promotiecampagnes, zoals nieuwsbrieven.

Om het gedrag en inschrijvingen van verschillende doelgroepen te meten is de applicatie zo ontwikkeld dat er onderscheid gemaakt kan worden via welke URL de inschrijver op de pagina terecht gekomen is. Deze verschillende URL's zijn vooraf bepaald en de inschrijvingen kunnen op deze manier geidentificeerd worden door de applicatie. Hierdoor kan er gemakkelijk onderscheid gemaakt worden (in de verzamelde data) tussen; uitgenodigde pers, speciale genodigden, de doelgroep etc. 

Na de inschrijving ontvangt de bezoeker een bevestigingsmail met hierop verdere informatie. Ook de inhoud van deze mail is afhankelijk van de URL waarmee de inschrijver op de pagina terecht gekomen is. Op deze manier kan gemakkelijk maar zeer effectief van één formulier gebruik gemaakt worden voor de verschillende groepen genodigden.

Datacollect Flowchart Hogans Agency
Datacollect flowchat 

Na het inschrijven komen de bezoekers terecht op een bedankpagina waarin het event gedeeld kan worden op Facebook, Twitter, Email en Whatsapp. Het instellen van de juiste teksten, afbeelding en links was een onderdeel van de opdracht voor Hogans Agency. 

Deel dit artikel

Leer meer van Casestudies