Het maximale uit emailmarketing

Emailmarketing is een belangrijke tool om meer online bezoekers en conversie te krijgen. Een tool waarbij veel kansen liggen. 85% van de Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar op nieuwe e-mail nieuwsbrieven ingeschreven.

17 Sep 2016

Leestijd 2 minutes

Het Nationale Email Onderzoek 2016 is recent gepubliceerd. We zetten de belangrijkste redenen op een rij waarom je gebruik moet maken van emailmarketing en geven je tips om deze te optimaliseren.

Waarom gebruik maken van Emailmarketing?

  • Nederlanders geven in recent onderzoek massaal aan (gemiddeld 96%) dat e-mail wordt ingezet voor persoonlijke communicatie. 
  • Slechts 9% van de Nederlanders koopt niet online
  • De meeste Nederlanders schrijven zich in op 1-5 nieuwe e-mail nieuwsbrieven. 
  • 55% van de Nederlanders koopt vaker dan één keer per jaar naar aanleiding van e-mail 
  • Nederlanders ontvangen reclame het liefst via e-mail
  • E-mail verleidt zowel jongeren als ouderen tot online aankopen

 

Haal het maximale uit emailmarketing: 4 Tips

1. Optimaliseer e-mailcampagnes voor mobiel
Als je vraagt op welke apparaten de Nederlander e-mails lezen dan ligt de voorkeur met 37% bij de smartphone, gevolgd door de laptop met 30%. De desktop staat op drie met 22% en tablets gebruiken Nederlanders het minst voor het lezen van hun e-mails. Slechts 11% geeft aan dit apparaat het vaakst te gebruiken voor het lezen van e-mails.

2. Zorg voor relevante content (en mail niet te vaak)
50% van de Nederlanders geeft aan dat een te hoge frequentie de reden is om zich uit te schrijven voor e-mail nieuwsbrieven. Met gemiddeld 49% scoort de reden ‘de onderwerpen zijn niet interessant genoeg’ bijna net zo hoog. Andere redenen scoren veel lager. Zelfs de reden ‘mijn inbox is overladen’ scoort slechts 30%. Kennelijk is de hoeveelheid e-mails in de inbox niet de reden om zich uit te schrijven voor e-mail nieuwsbrieven.

3. Meer inschrijvingen? Zorg voor een aanbieding of exclusieve Deal
Voor gemiddeld iets meer dan de helft van de Nederlanders (54%) is het ontvangen van aanbiedingen en exclusieve deals de belangrijkste reden om zich in te schrijven op e-mail nieuwsbrieven. Al kun je niet zeggen dat deze reden de enige motivator is voor ons inschrijfgedrag. Ook het op de hoogte blijven van merk en organisatie scoort met 46% hoog als inschrijfreden. 

4. Wanneer mailen? Ochtend en avond favoriete leesmomenten van e-mail 
Nederlanders lezen het vaakst van 07.00 tot 09.00 uur en van 19.00 tot 21.00 uur hun e-mail. Het lijkt er dus op dat vóór werk en school en na werk en school de favoriete leesmomenten zijn.

bron: blinker

Deel dit artikel

Leer meer van Casestudies

Customer Journey Survey

Customer Journey Survey

ContentStrategieUXWeb

Modellen Database

ContentStrategieUXWeb