Het maximale uit emailmarketing

Emailmarketing is een belangrijke tool om meer online bezoekers en conversie te krijgen. Een tool waarbij veel kansen liggen. 85% van de Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar op nieuwe e-mail nieuwsbrieven ingeschreven.

Het Nationale Email Onderzoek 2016 is recent gepubliceerd. We zetten de belangrijkste redenen op een rij waarom je gebruik moet maken van emailmarketing en geven je tips om deze te optimaliseren.

Waarom gebruik maken van Emailmarketing?

  • Nederlanders geven in recent onderzoek massaal aan (gemiddeld 96%) dat e-mail wordt ingezet voor persoonlijke communicatie. 
  • Slechts 9% van de Nederlanders koopt niet online
  • De meeste Nederlanders schrijven zich in op 1-5 nieuwe e-mail nieuwsbrieven. 
  • 55% van de Nederlanders koopt vaker dan één keer per jaar naar aanleiding van e-mail 
  • Nederlanders ontvangen reclame het liefst via e-mail
  • E-mail verleidt zowel jongeren als ouderen tot online aankopen

Haal het maximale uit emailmarketing: 4 Tips

1. Optimaliseer e-mailcampagnes voor mobiel
Als je vraagt op welke apparaten de Nederlander e-mails lezen dan ligt de voorkeur met 37% bij de smartphone, gevolgd door de laptop met 30%. De desktop staat op drie met 22% en tablets gebruiken Nederlanders het minst voor het lezen van hun e-mails. Slechts 11% geeft aan dit apparaat het vaakst te gebruiken voor het lezen van e-mails.

2. Zorg voor relevante content (en mail niet te vaak)
50% van de Nederlanders geeft aan dat een te hoge frequentie de reden is om zich uit te schrijven voor e-mail nieuwsbrieven. Met gemiddeld 49% scoort de reden ‘de onderwerpen zijn niet interessant genoeg’ bijna net zo hoog. Andere redenen scoren veel lager. Zelfs de reden ‘mijn inbox is overladen’ scoort slechts 30%. Kennelijk is de hoeveelheid e-mails in de inbox niet de reden om zich uit te schrijven voor e-mail nieuwsbrieven.

3. Meer inschrijvingen? Zorg voor een aanbieding of exclusieve Deal
Voor gemiddeld iets meer dan de helft van de Nederlanders (54%) is het ontvangen van aanbiedingen en exclusieve deals de belangrijkste reden om zich in te schrijven op e-mail nieuwsbrieven. Al kun je niet zeggen dat deze reden de enige motivator is voor ons inschrijfgedrag. Ook het op de hoogte blijven van merk en organisatie scoort met 46% hoog als inschrijfreden. 

4. Wanneer mailen? Ochtend en avond favoriete leesmomenten van e-mail 
Nederlanders lezen het vaakst van 07.00 tot 09.00 uur en van 19.00 tot 21.00 uur hun e-mail. Het lijkt er dus op dat vóór werk en school en na werk en school de favoriete leesmomenten zijn.

“Bewegende dingen trekken de aandacht. Hogans maakt visueel sterke nieuwsbrieven”

Leer meer van onze cases

Betrek klanten en maak gebruik van loyaliteit

Alle kapperszaken in Nederland zijn momenteel gesloten vanwege de maatregelen tegen het COVID-19 virus. Dit heeft een groot ...
Case bekijken

Kappers Homekit: blijf betrokken

De coronacrisis zorgt voor een digitale shift. De ene sprint naar de Kruidvat of de Etos de ander ...
Case bekijken

Website en webshop Human Design Coach

Voor Human Design heeft Hogans een website gerealiseerd die informatie biedt over het Human Design Principe. Bezoekers kunnen ...
Case bekijken

Inova Hair B2B webshop

Voor Inova Hair heeft Hogans een moderne site gerealiseerd die met uitzonderlijk veel gemak voor het bestellen van ...
Case bekijken

De nieuwe website van Top Hoveniers Dauvillier

De nieuwe website van Top Hoveniers Dauvillier draagt bij aan het vertrouwen van bezoekers door professionaliteit uit te ...
Case bekijken

Huisstijl en website Allround Trading

Als International Trading Company is het onmogelijk om zonder een professionele indruk met vertrouwen te handelen. Dit geldt ...
Case bekijken

Een moderne website voor Koeman reclame

Koeman reclame wilde door een nieuwe website meegaan met de tijd. Wij hebben de website in 2019 geheel ...
Case bekijken

Webshop De Bruin B.V. met Magento 2

Met de realisatie van de nieuwe website/webshop van de Bruin B.V. komt een einde aan het scheiden van ...
Case bekijken

Online vakmanschap voor VDH Loodgieter

Voor de nieuwe website van VDH Loodgieter hebben we gebruik gemaakt van Hogans Play. Door dit systeem te ...
Case bekijken

Hogans brand TEDx Wageningen University

6 november was het zo ver. Het allereerste TEDx Wageningen University event! Deze events zijn eendaagse conferenties volgens ...
Case bekijken