Vertalingsstrategie vakantiewebsite

Het invoeren van vertalingen op websites kost veel tijd, helemaal als het gaat om beschrijvingen van honderden vakantiehuisjes. Voor HolidayRentals vonden we een oplossing: Google Translate voor CMS, het beheerders-systeem achter de website.

24 May 2017

Leestijd 2 minutes

Vertalingsstrategie

Op de website www.holidayrentalsspain.com kan men vakantiehuisjes boeken in Spanje. De site staat vol met huisjes en beschrijvingen daarvan. Die zijn geschreven in het Engels, maar moeten eigenlijk naar verschillende talen vertaald worden. De website heeft namelijk verschillende domeinnamen en een groot bereik in verschillende landen. Mede hierom zijn de teksten van de website beschikbaar in maar liefst tien talen: Engels, Duits, Deens, Frans, Nederlands, Spaans, Noors, Zweeds, Fins en IJslands. Hoe zijn die talen beschikbaar gemaakt op de website? 

De uitdaging: nieuwe vertalingsstrategie

Het beschikbaar maken van de vertalingen op de website was niet perse de uitdaging, maar het ging vooral om een strategie voor het vertalen. Er staan honderden woningen op de website, en wanneer er nieuwe woningen bijkomen moeten die eerst in alle vertalingen worden beschreven, en daarna kan het pas online worden gezet. Dit kost ontzettend veel tijd. Daar moest een oplossing voor gezocht worden. 

Vertalingsstrategie Holiday Rentals Spain

De oplossing: Google Translate module 

We hebben naar de situatie gekeken en kwamen met de volgende oplossing: alleen de basisteksten en elementen (bijv. accommodaties) zijn vertaald met een speciaal ontwikkelde Google Translate module. Hiermee worden de unieke omschrijvingen van de verblijven standaard in het Engels weergeven, maar kan het door de Google Translate Module makkelijk vertaald worden naar één van de tien talen die beschikbaar zijn. Zo hoeft niemand de teksten handmatig meer te vertalen en worden ze automatisch door Google Translate op een stijlvolle manier weergeven op de website. Deze strategie levert heel veel tijdwinst op tijdens het onderhouden van de website. Zo kunnen er gemakkelijk en snel nieuwe pagina-elementen en verblijven toegevoegd worden. 

Wanneer je aan het begin van de pagina een taal selecteert (bijvoorbeeld Nederlands),  kom je automatisch op de Nederlandse website terecht. Dit geldt ook voor de andere talen. Op de  hoofdwebsite, www.holidayrentalsspain.com, is alles automatisch in het Engels weergeven. Engels is een wereldtaal die de meeste mensen kunnen spreken. Daarnaast is er altijd een optie om de omschrijvingen van de verblijven te vertalen naar je moedertaal.

Deel dit artikel

Leer meer van Casestudies

Customer Journey Survey

Customer Journey Survey

ContentStrategieUXWeb

Modellen Database

ContentStrategieUXWeb