Analytics op jouw website: Meten is weten!

Voor veel bedrijven is het hebben van een (nieuwe) website het doel opzich. Natuurlijk is online vindbaarheid niet weg te denken in deze tijd. Maar het hebben van een website is pas het startpunt.

3 May 2017

Leestijd: 6 mins

WEBSITE ANALYTICS

Als het goed is heb je een bepaald doel: jouw doelgroep naar je website trekken en iets met je inhoud van jouw website laten doen. Dit kan bijvoorbeeld zijn: iets kopen, iets downloaden informatie aanvragen, e-mailadres achterlaten/inschrijven voor een nieuwsbrief of zoveel mogelijk weergaven krijgen voor advertenties. Hoe weet je wat bezoekers op jouw website doen? Met verschillende tools (website analytics) kun je het gedrag van jouw bezoekers meten en dus ook beïnvloeden. Je hebt een kompas nodig - en daar kunnen wij voor zorgen

Daarom is het als eerst belangrijk om een doel te bepalen van wat je wilt bereiken op je website. Want zonder doel ben je als een kapitein op een schip zonder kompas. Je doet maar wat op je gevoel in de hoop op succes. Als je echt iets wilt bereiken kan dit ook heel anders. Hogans Agency kan jou dit kompas geven.

KPI's

De doelstelling die je hebt koppel je aan KPI’s (KPI staat voor Kritieke Prestatie Indicatoren). KPI’s zijn maatstaven die je gebruikt om de prestaties van een website te analyseren. Een doel stellen kan iedereen. Je kunt bijvoorbeeld zeggen: “Ik wil dat het bezoekersaantal op de website groeit”. Dat is een doel, maar niet goed genoeg voor KPI’s. Want iedereen met een website wil een hoger bezoekersaantal. Je wilt een duidelijk en concreet doel, waarmee je echt aan de slag kunt. Een voorbeeld van een concrete doelstelling is bijvoorbeeld: “Ik wil de verkoop op mijn website met 10% vergroten in het volgende kwartaal”. Wil je meer weten over wat KPI’s zijn en meer voorbeelden van KPI-gerichte doelstellingen? Lees dan onze blogpost over dit onderwerp.

Waar ga je aan de hand van KPI’s dan naar kijken? Stel, we nemen de eerder genoemde doelstelling: De verkoop met 10% vergroten in het volgende kwartaal.

Wat wil je dan als ondernemer kunnen zien op jouw website om deze doelstelling te behalen? Je hebt informatie nodig van de bezoekers op jouw website om te kunnen kijken hoe je de doelstelling kunt behalen en wat je daarvoor nodig hebt. Bij deze doelstelling is het belangrijk om te kijken naar de volgende punten:

  • Je moet informatie hebben over de dagelijkse verkoop om te kunnen kijken hoeveel groei er nodig is, en natuurlijk hoe je die groei moet behalen.
  • Het aantal bezoekers op jouw website, en het gedrag dat deze bezoekers op je website vertonen (kliks, heatmap).
  • De conversie-ratio van je website. Met de conversie-ratio wordt het percentage bezoekers bedoelt dat tot een transactie overgaat. Onder transactie kun je een verkoop verstaan, maar ook bijvoorbeeld een inschrijving voor een nieuwsbrief.

Deze punten moet je dus in de gaten gaan houden, maar hoe doe je dat? Daar heb je speciale meettools voor nodig. We leggen de volgende tools aan je uit:

TOOLS
 

GOOGLE ANALYTICS
Google Analytics is wel de meest bekende tool die al heel lang bestaat. Je kunt er ontzettend veel mee meten, en de tool wordt ook regelmatig geupdate en uitgebreid. Per website kun je alles perfect instellen. Wat kun je precies meten met Google Analytics? Met deze tool kun je precies zien waar je bezoekers vandaan komen, hoe lang ze op een bepaalde pagina blijven, op welke pagina ze je website verlaten en waar ze geklikt hebben. Het belangrijkste dat Google Analytics meet is welke bezoekers jou het meest opleveren.

  • Je kunt Google Analytics ook linken aan e-commerce. Dit houdt in dat wanneer je een webshop hebt, het mogelijk is om de omzet direct te kunnen meten na een aankoop.
  • Het is heel gemakkelijk om een account aan te maken bij Google Analytics. Daarna kun je de ontvangen code direct toepassen op jouw website.

GOOGLE TAGMANAGER
Met Google Tagmanager ga je net weer een stapje verder dan Google Analytics. Je kunt Tagmanager eigenlijk goed zien als uitbreiding. Je kunt met deze tool specifiek bepalen welke actie of welke knop je wilt meten. Dit wordt vervolgens weergegeven in Google Analytics. Denk aan het klikken op knoppen, het vullen van winkelmandjes en wensenlijsten, het afrekenen, downloaden van pdf’s, het inschrijven voor de nieuwsbrief, enzovoorts. Wanneer er 100 mensen klikken op de knop ‘Inschrijven voor de nieuwsbrief’, maar er zijn maar 20 mensen die daadwerkelijk hun gegevens invullen en op de verzendknop drukken, gaat er ergens op die pagina dus iets mis. Met Google Tagmanager kun je dit klikgedrag dus meten, en kijken wat je daaraan kunt doen.

  • Met Tagmanager kun je zelf ook marketingtools aan je website koppelen.  
  • Tagmanager is een redelijk complexe tool en zeker onervaren mensen kunnen er moeite mee hebben. Ook is er weinig support vanuit de tool zelf.

HEATMAPS
Wat is een heatmap precies? Het is eigenlijk een visueel overzicht van waar de bezoekers van jouw website op klikken, met hun muis aanwijzen en naartoe scrollen. Zie je bijvoorbeeld op een heatmap dat veel mensen klikken op de supportpagina, dan kan het zijn dat er bepaalde dingen op jouw website niet helemaal duidelijk zijn. Daar kun je dus weer op inspelen.

  • Met een heatmap kun je bijvoorbeeld ook goed zien op welke pagina bezoekers jouw website verlaten. Daar kun je bijvoorbeeld op inspelen door op die pagina een pop-up te plaatsen met een vraag of er redenen zijn waarom mensen afzien van de verdere procedure.

RECORDINGS
Volg je bezoekers met recordings en ontdek hoe zij jouw website beleven en waar ze tegenaan lopen. Het is natuurlijk veel werk om al die opnames te bekijken, maar het werkt eigenlijk net als met een YouTube-filmpje. Op de tijdbalk kun je aan de gele markeringen precies zien wanneer er een reclame komt. Met deze opnames hoef je ook niet de hele video te bekijken. Ook daar staan markeringen wanneer er bijvoorbeeld ergens geklikt is of wanneer iemand een bepaalde actie gedaan heeft op jouw website.

  • Op deze manier kom je heel veel te weten over de bezoekers op jouw website.

Je hebt de informatie, en nu?
Met deze tools kun je ontzettend veel informatie inwinnen, maar het is vaak lastiger te begrijpen dan het lijkt. Er komen veel vragen opborrelen na het zien van alle informatie die de tools jou geven. Wat is er bijvoorbeeld nou echt belangrijk om te weten? Wat betekenen deze resultaten precies? En wat kan ik nu met deze resultaten doen?

Daar komt Hogans Agency bij kijken.

Wij kunnen met onze expertise en kennis de resultaten van de website analytics voor jou analyseren. Ook geven we suggesties om te zaken te verbeteren. Waarom verlaat de bezoeker jou website op die pagina? We zoeken uit hoe dit kan en natuurlijk hoe dit veranderd kan worden. Zoals een kapitein kennis en ervaring nodig heeft op zee met zijn kompas en de sterren, hebben ook online ondernemers soms die kennis en ervaring van experts nodig om de juiste keuzes te maken.

Deel dit artikel

Leer meer van onze blogs